Ziołowe sposoby na stres i regenerację

Poznaj naturalne sposoby na regenerację w domowym SPA. Stres to nieodłączny towarzysz naszego życia. Dawka i częstotliwość, którą sobie serwujesz powoduje destruktywne bądź pozytywnie mobilizujące działanie. Naucz się odpoczywać, aby zachować równowagę. Skorzystaj z poniższych rad a nadwątlone siły psychiczne i fizyczne powrócą.

 Zaplanuj sobie w trakcie tygodnia czas dla siebie. Nie potrzebujesz wydawać ogromnych środków na SPA. Mam dla Ciebie kilka propozycji, które nie tylko znacząco zredukują stres, ale przy okazji będą alternatywą dla drogich zabiegów regeneracyjnych.

Preparaty kosmetyczne wielkich koncernów często zawierają szkodliwe, chemicznie wytworzone składniki. Niektóre tylko wysuszają naszą skórę, ale zdarzają się nawet toksyczne. Zioła były obecne w naszym otoczeniu od wieków. Leczyły schorzenia, wzmagały siły witalne, urodę i nastrój. Przywróćmy im dawną świetność. Wprowadź je do swojego życia pod ulubioną postacią.

 

Jakie zioła pomogą Ci w nadmiernym stresie? 

·         Melisa

·         Mięta pierzowa

·         Kozłek lekarski – waleriana

·         Chmiel zwyczajny

·         Dziurawiec

·         Jałowiec pospolity

·         Rumianek pospolity

·         Arcydzięgiel lekarski

·         Cykoria podróżnik

 

Zioła możesz dostarczać organizmowi w postaci herbat, przypraw lub suplementów ziołowych. Zwróć uwagę również na naturalne adaptogeny z polskich łąk.  Rośliny uodpornią Cię na stres, zwiększą zdolności intelektualne i usprawnią funkcjonowanie Twojego organizmu.

Zapraszam Cię do mojej kuchni, gdzie pokaże Ci jak subtelnie i ze smakiem wprowadzać zioła do codziennego jadłospisu. Nie musisz zjadać na śniadanie całej pokrzywy, aby dostarczać cenne związki aktywne.

 

Odstresowujące zabiegi:

 a)      Kąpiele ziołowe

W zależności od wykorzystanego gatunku ziół osiągniesz różne efekty. Melisa pozwoli Ci się zrelaksować. Podobnie jak lawenda w połączeniu z macierzanką. Kwiat lipy dodatkowo wygładzi skórę. Dzieje się tak za sprawą absorbcji roślinnych składników aktywnych przez skórę. Które wykazują działanie lecznicze po dotarciu do układu limfatycznego i krwioobiegu.

Temperatura wody podczas kąpieli nie powinna przekraczać 35 stopni Celsjusza. Osoby z podwyższonym ciśnieniem oraz słabym sercem powinny wystrzegać się gorących kąpieli. Mimo, że ciepła woda sprzyja usuwaniu toksyn z organizmu to wadą jest wysuszanie skóry i osłabienie mięśni. Jeśli chodzi i relaksację i regenerację gorące ziołowe kąpiele sprawdzą się świetnie. Przedstawię Wam kilka przepisów.

 

Jak przygotować kąpiel ziołową? 

·         Woreczek lniany – zioła umieść w lnianym woreczku. Zawieś bezpośrednio pod kranem. Woda będzie obmywała zioła a substancje aktywne wzbogacą Twoją kąpiel.

·         Blanszowanie – delikatne zioła np.: liście melisy, mięty, kwiaty malwy, lipy wystarczy zalać gorącą wodą na kilkadziesiąt sekund i następnie przelać do wanny. Ewentualnie namocz w wodzie o temp. 40 – 50 stopni i  pozostaw do naciągnięcia.

·         Odgotowanie – zioła włóż do garnka i zagotuj. Rośliny o grubych i twardych ścianach komórkowych np.: skrzyp, igliwie lub zdrewniałe łodygi, korzenie  gotuj przez 8 – 15 minut. Są odporne na  temperaturę i czynniki zewnętrzne. Trudniej pozyskać z nich cenne składniki lecznicze, dlatego możesz dodatkowo pozostawić je na jeden dzień pod przykryciem. Przecedź do wanny z gorącą wodą. To samo ziele możesz wykorzystać kilkukrotnie.

Odwar przecedź. Wlej do wanny z przygotowaną do kąpieli wodą.

 

Skrzyp (Eqiusetum arvense) pozwoli Ci przede wszystkim na regenerację mięśni po intensywnym wysiłku fizycznym. Traktowany przez Panią Marię Treben jako panaceum na liczne dolegliwości – bóle różnego rodzaju, krwawienia, zapalenia układu moczowego i skóry. W książce pt.: „Apteka Pana Boga” szczególną rolę przypisano mu w leczeniu nerek. Choroby tego narządu ściśle powiązano z nadmiarem stresu i emocjonalnych przeżyć. Skrzyp pomocny jest nawet w leczeniu depresji.

Kąpiel lecznicza ze skrzypu:

– skrzyp polny

– 3-4 litry wody

Zbierz miskę ziół i zalej 3-4 litrami wody. Gotuj skrzyp przez 15 minut. Kąpiel powinna trwać około 20 minut.

 

Sosna pospolita (Pinus sylvestris) niepozorne, powszechnie występujące w Polsce drzewo. Kryje w sobie naturalne kosmetyki i leki. Przygotowywane z igliwia, żywicy (bursztyn), olejku, pączków, kory, młodych pędów lub dziegieciu (smolisty produkt pozyskiwany z drewna w wyniku suchej destylacji).

Ze względu na właściwości antyseptyczne i przeciwbakteryjne pomoże Ci w leczeniu chorób skóry takich jak łuszczyca, łojotok, łupież. Leczy choroby układu oddechowego i przeziębienie. Zniweluje zmęczenie psychiczne i  doda energii.

Kąpiel regenerująco – wzmacniająca z igliwia

– 400 – 500g igieł sosny i świerku

– 2 – 3 litry woda

– kilka kropel olejku rozmarynowego

– szklanka liści mięty

Igły zalej wrzątkiem i pozostaw pod przykryciem przez minimum pół godziny. Następnie podgrzej ponownie całość. Przecedź odwar do wanny z gorącą wodą. Dodaj olejek i liście mięty.

 

Rumianek pospolity (Matricaria chamomilla) – roślina lecznicza o działaniu łagodnie uspokajającym, przeciwdepresyjnym, . Zawiera olejki eteryczne, α – bisabolol odpowiedzialny m. in za leczenie wrzodów. Wywoływanych często stresem. Wodne ekstrakty rumianku zawierają apigeninę, która wykazuje działanie przeciwlękowe poprzez wiązanie flunitrazepamu. Chociaż właściwości sedatywne (uspokajające, nasenne, przeciwświądowe) są udowodnione to badania nad konkretnym mechanizmem ich działania nadal trwają.

Stosowany zewnętrznie pomoże Ci w problemach ze skórą oraz przyspieszy gojenie ran dzięki właściwościom antybakteryjnym i tonizującym.

Kąpiel relaksująca z rumianku i kwiatów lipy

– 2 szklanki kwiatów rumianku

– 2 szklanki kwiatów lipy

– kilka kwiatów lawendy

– 3 litry wody

Rumianek oraz lipę zblanszuj za pomocą wody. Pozostaw 10 minut do naciągnięcia. Przecedź do wanny z gorąca wodą. Wrzuć kwiaty lawendy lub kilka kropel olejku z tej rośliny.

 

b)     zimne prysznice – w opozycji do gorących relaksujących kąpieli przedstawiam Ci terapię zimnem. Doskonały sposób na odnowę biologiczną. Polecana przez fizjoterapeutów jako forma regeneracji mięśni po treningu. Pozwoli na dotlenienie organizmu oraz doda energii o poranku. Odmłodzi skórę, usunie toksyny poprzez usprawnienie przepływu krwi. Wspiera układ immunologiczny obciążony przez stres czy przeziębienie. Powoduje wydzielanie beta – endorfin co wprawia nas w dobry nastrój na cały stresujący dzień. Więcej pozytywnych jej stron odkryjesz w artykule:  naturalna terapia zimnem. 

c)      aromaterapia – olejki eteryczne za pomocą symfonii ziołowych zapachów przeniosą Cię w spokojniejszy świat. Dobroczynne właściwości ziół pozwolą Ci się odprężyć  i zadbają przy okazji o Twoje zdrowie. Możesz skorzystać z kominka zapachowego, dodać kilka kropel do oliwki do masażu lub kąpieli. Dobrym rozwiązaniem są inhalacje, które poprawią wygląd cery. Wspomogą również w infekcjach, które wywoływane są przez  stres obniżający odporność. 

Jakie olejki ziołowe stosować i w czym konkretnie mi pomogą? 

Olejek melisowy – działanie przeciwdepresyjne, uspokajające, redukujące nadmierną pobudliwość.

Olejek jaśminowy – wprowadza wewnętrzną harmonię, relaksuje

Olejek lawendowy – wspomaga prawidłowy sen, poprawia nastrój i usuwa lęk

Olejek z kozłka lekarskiego – leczy bezsenność, działanie rozkurczające oraz odprężające

Olejek bazyliowy – poprawia nastrój, dodaje sił i eliminuje niepokój

Olejek rozmarynowy – zmniejsza napięcie i łagodzi bóle mięśniowe

 

d)      muzykoterapia – redukuje poziom kortyzolu –  hormonu stresu we krwi. Odpowiednio dobrana muzyka obniża  ciśnienie oraz jak pokazują badania zapobiega wypaleniu zawodowemu. Ukoi Twoje  ciało i zmysły szczególnie jeśli posłuchasz jej w trakcie masażu połączonego z aromaterapią. 

Więcej przepisów

Jak zrobić staropolską nalewkę z porzeczki?

Jak zrobić staropolską nalewkę z porzeczki?

Jak zrobić staropolską nalewkę z porzeczki?Za oknem pełnia lata, warto skorzystać z porzeczek i przygotować jesienny specjał -  staropolską nalewkę. Chociaż niektórzy muszą kupić porzeczki od lokalnego dostawcy, inni mają na wyciągnięcie ręki – tak czy inaczej warto...

czytaj dalej
Wdzięczność – zapomniana sztuka szczęścia

Wdzięczność – zapomniana sztuka szczęścia

Wdzięczność - zapomniana sztuka szczęścia Nieustannie dążymy do większych zarobków, poprawy warunków mieszkaniowych czy sukcesu. Nie byłoby w tym nic złego, gdybyśmy potrafili doceniać to co  mamy i cieszyć się chwilą. To w chwili zaklęte jest szczęście, spokój a...

czytaj dalej

Zapisz się na newsletter!

Odbieraj artykuły i przepisy jako pierwszy.